Skip to main content
1923

Založení společnosti

Adolf Ehmann

Zakladatel společnosti

Köngen

Umístění společnosti od roku 1923

Adolf Ehmann se narodil 23. listopadu 1895 v Untertürkheimu u Stuttgartu jako syn obuvnického mistra.
Od útlého věku byly jeho nejobvyklejšími nástroji rýsovací prkno a kružítko. Každou volnou hodinu věnoval technickému kreslení a vlastním návrhům. Ve 13 letech se začal učit mechanikem a v roce 1922 se stal mistrem mechanikem.

Dne 1. října 1923 se pustil do samostatného podnikání a založil vlastní firmu - v době hyperinflace, která způsobila pád tehdejší měny a jedním rázem zničila jeho úspory. To však mistra mechaniky Ehmanna neodradilo od jeho touhy stát se samostatně výdělečně činnou osobou. Začal pracovat s učněm v malé dílně o rozloze 28 metrů čtverečních. Kromě jednotlivých dílů, jako byly převodovky a ozubená kola, vyráběl i kompletní zařízení, například dmychadla a půjčovny skla pro hodináře a řezačky řemenů pro sedláře. V tomto období hospodářské krize pracoval Adolf Ehmann, jeho učeň a manželka denně u soustruhu až do nejhlubších nočních hodin, aby si prostřednictvím zakázkové práce vytvořili základ pro realizaci svých plánů.

Protože rostl význam motorizované dopravy, vyráběl Ehmann se svými zaměstnanci vzduchová čerpadla pro automobilové pneumatiky a obsluhoval automobilky v okolí. Vyráběli také automobilové výtahy, kompresory pro čerpací stanice a pneumatické nářadí, například stříkací pistole na barvy. V poválečném období nabývala v průmyslu na významu pneumatika, tj. provádění mechanických prací a pohybů pomocí stlačeného vzduchu. Kompresory musely být schopné dělat a vykonávat stále více. Společnost ALMiG nyní dodává systémy stlačeného vzduchu pro všechna průmyslová odvětví po celém světě.

Zakladatel společnosti Ehmann se zpočátku zaměřoval na užší okruh zákazníků. Motorizovaná doprava nabývala na významu a dřevěná kola vozidel nahradily gumové pneumatiky. Po dlouhých zkouškách mohl v roce 1927 zahájit výrobu vestavných kompresorů a motorových vzduchových čerpadel.

Ehmann a jeho zaměstnanci vyráběli vzduchová čerpadla pro automobilové pneumatiky a obsluhovali automobilky v okolí, například Daimler-Benz.

První kompresorová jednotka byla vyrobena v roce 1932, brzy následovaly další modely a dvoustupňové jednotky.

V roce 1935 získal Adolf Ehmann stavební pozemek v Köngenu a zahájil práce na nové tovární budově, která byla dokončena v roce 1937 a kde se kompresory vyrábějí dodnes.
Kromě výstavby nové továrny došlo k pokroku a úspěchům i v technické oblasti. V té době pracovalo pro Adolfa Ehmanna 23 zaměstnanců.

V roce 1937 společnost poprvé vystavovala své výrobky na mezinárodní výstavě automobilů a motocyklů v Berlíně. Díky tomu se výrobky staly známými a vyhledávanými v odborných kruzích doma i v zahraničí.

Další návštěva berlínského autosalonu v roce 1939 byla rovněž zcela úspěšná. Velmi dobře se prodávaly doma i v zahraničí, takže dodací lhůta byla díky dobré situaci v oblasti objednávek šest měsíců.

Plná mírová výroba byla zachována až do roku 1941. Po této době musela společnost částečně přejít na zbrojní výrobu. Na zakázku se obráběla hlavně pístní ložiska, k čemuž bylo firmě přiděleno deset francouzských válečných zajatců. Konstrukční a vývojové práce však pokračovaly.

Během války bylo stále více mužů odváděno do armády, takže ve firmě zůstal jen velmi malý počet zaměstnanců. Velký počet žen byl zaměstnán jako náhradnice. Počet zaměstnanců v té době činil 49 osob.

Sedm zaměstnanců padlo během války v boji a čtyři zaměstnanci byli nezvěstní.

Kromě drobných rekvizic prošla továrna válkou bez jakýchkoli škod.
Dne 17. dubna 1945, tři dny před invazí francouzských vojsk, byla továrna uzavřena.

Práce byly obnoveny v polovině července 1945 a zároveň společnost přešla na plnou mírovou výrobu.

V roce 1946 bylo přijato velké množství objednávek, ale dodací lhůta činila 18 měsíců kvůli potížím se získáváním materiálu, což znamenalo, že v letech 1947/48 nemohly být přijímány žádné nové objednávky.
Přesto byla v roce 1946 postavena další tovární budova a byla zahájena výroba nových výrobků, jako jsou automobilové výtahy, stříkací pistole a stříkací systémy, jakož i kování a postřikovače.

Rozdělení Německa na čtyři okupační zóny mělo negativní vliv na ekonomiku a v mnoha oblastech byl nedostatek pracovních sil, což mělo za následek nedostatek nejnutnějších surovin a komponentů, například elektromotorů.

Jako protiváha uzavření výroby kompresorů byly do výrobního programu zařazeny vestavné motory. To byl vzhledem k obtížím spojeným s obstaráváním potřebného vybavení, zkušebních zařízení a surovin mamutí úkol.
Syn zakladatele, Kurt Ehmann, se vyznamenal při sestavování programu a vývoji těchto motorů až do sériové výroby.

Do roku 1950 přibyly další výrobky: V roce 1950 se objevily nové motory: kompresory pro myčky aut, měřiče tlaku v pneumatikách, tlakoměry a nové kompresorové systémy založené na modulárním principu.

V 50. letech 20. století byly postupně postaveny nové budovy, aby vznikly další prostory pro konečnou montáž jednotlivých kompresorů a kompresorových systémů a nové skladovací prostory.
Na přelomu let 1959 a 1960 byly ve vlastní režii vyráběny také kotle.

V roce 1961 umírá zakladatel společnosti Adolf Ehmann. Jeho syn Kurt Ehmann přebírá výhradní vedení společnosti.

V 60. a 70. letech 20. století společnost expanduje a zakládá dceřiné společnosti a sesterskou společnost.
V roce 1973 měla společnost 150 zaměstnanců a v popředí zájmu stál další vývoj kompresorů.

V polovině 70. let byl na trh uveden kompresor HL-Stern - sedmiválcový kompresor v hvězdicovém uspořádání s výkonem 60 kW a výkonem 8,05 m3/min.

V roce 1980 získává rodinný podnik americká skupina Masco Group. Společnost expanduje do zahraničí převzetím výrobního závodu v Nizozemsku.

Výrobní program se výrazně rozšiřuje o výrobu šroubových kompresorů. Tím je nastaven kurz pro úspěšnou budoucnost v oblasti výroby kompresorů.

V roce 1990 získává akcie společnosti ALUP německá podnikatelská rodina Dr. Dietera Murmanna. Mateřská společnost J. P. Sauer und Sohn Maschinen Beteiligungsgesellschaft mbH v Kielu tak doplňuje své dosavadní aktivity v oblasti vysokotlakých kompresorů o segment nízkotlakých a středotlakých kompresorů.

Šroubové kompresory vyráběné v Köngenu se budou používat také na lodích. Na spolehlivost a životnost kompresorů používaných na lodích jsou kladeny zvláštní požadavky. V roce 1994 byl klasifikační společností Germanischer Lloyd schválen první šroubový kompresor pro použití na lodích. Od té doby je stále více lodí po celém světě vybavováno lodními kompresory od společnosti Köngen.

Aby byly šroubové kompresory ještě lepší a účinnější a vhodné pro použití v ještě více průmyslových odvětvích, byly do vývoje výrobků v 90. letech zahrnuty systémy s regulací otáček a vstřikováním vody. V roce 1992 byl na trh uveden první 100% bezolejový šroubový kompresor se vstřikováním vody s jedinečnou koncepcí. Tyto kompresory jsou důležité zejména v citlivých oblastech, jako je potravinářský a nápojový průmysl a zdravotnická technika.

V roce 1998 byla vyvinuta první řada kompresorů s regulací otáček. Přesným přizpůsobením objemového průtoku příslušnému požadavku na stlačený vzduch se nákladné prostoje zkracují na minimum a šetří se energie.

Na začátku roku 2000 byl sortiment rozšířen o kompresory pro železniční a kolejovou dopravu. Pro toto odvětví platí zvláštní bezpečnostní předpisy a spolehlivost je zde obzvláště důležitá. Kompresory musí bez problémů odolávat teplotám od +40 °C v létě do -20 °C v zimě.

Po změně vlastníka zahájila 1. července 2007 oficiálně činnost nově založená společnost ALMiG Kompressoren GmbH. Název ALMiG znamená Automatická vzduchová čerpadla - Made in Germany.

Dlouholetá švábská společnost je od roku 2012 součástí nadnárodní skupiny Fusheng Group.
Skupina Fusheng byla založena v roce 1953 a je mateřskou společností společnosti ALMiG, která se specializuje na výrobu široké škály produktů od vzduchových kompresorů po hlavy golfových holí a polovodičové olověné rámečky. Skupina má přibližně 16 000 zaměstnanců ve 25 pobočkách a obrat ~1 mld. dolarů.

Společnost řídí Viktor Weber. ALMiG Kompressoren GmbH zaměstnává přibližně 300 lidí a téměř všechny kompresory stále vyrábí v Německu, na stejném místě jako v roce 1923.    

Dnes je ALMiG nejen úspěšným dodavatelem kompresorů, ale nabízí také systémy na míru pro výrobu a úpravu stlačeného vzduchu.